MİMARİ HABERLER

Renk Her Kültürde Farklı Algılanır

Toplam okunma sayısı: 1817
09 Haz 2020
İstanbul Mimarlık ve Şehircilik Araştırmaları Akademisi-AURA İstanbul işbirliği ile gerçekleştirdiği, Türkiye’nin Renkleri ile ‘Renkli DYOloglar’ söyleşi serisinin ikincisi yapıldı. Farklı disiplinlerden isimlerin bir araya geldiği söyleşi serisinde bu haftaki konuklar Hilmi Yavuz ve Emre Zeytinoğlu’ydu. Söyleşi, 6 Haziran tarihinde DYO Boya’nın YouTube hesabından canlı yayımlandı.

Türk boya sektörünün köklü markası DYO, toplumun estetik ve entellektüel değerlerinin gelişimine katkıda bulunmaya devam ediyor. DYO’nun, AURA İstanbul işbirliği ile gerçekleştirdiği söyleşi serisinde derin bilgileri ve geniş ilgi alanlarıyla öne çıkan isimler yer alıyor. Bu seride, konuşmacılar; gastronomiden seyahate, felsefeden edebiyata, arkeolojiden çağdaş sanata, müzikten mimariye, kendi disiplinleri içerisinde sahip oldukları özgün bakış açılarından “renk” kavramını düşündürücü bir şekilde yeniden tanımlıyorlar. DYO, proje kapsamında Türkiye’nin renkleri olan çok değerli isimleri, YouTube üzerinden ‘Renkli DYOloglar’ canlı yayın söyleşileriyle bir araya getiriyor.

BİR ŞAİRİN GÖZÜNDEN RENK

Serinin ikinci canlı yayını 6 Haziran Cumartesi günü saat 15.00’te felsefeci-şair Hilmi Yavuz ve sanatçı-yazar Emre Zeytinoğlu’nun şiir, renk, sözcükler, müzik ve felsefe üzerine sohbeti ile yayımlandı.

Söyleşide Hilmi Yavuz ve Emre Zeytinoğlu; renklerle müzik ve sözcükler arasında psikolojik, felsefi, antropolojik ve sembolik anlamların nasıl kurulabileceği üzerine fikir alışverişi yaptılar.

Yavuz, Fransız şair Arthur Rimbaud, modern Türk şiirinin önde gelen isimlerinden Behçet Necatigil gibi şairlerin yanı sıra Aristoteles gibi birçok ünlü filozofun da renk kavramına bakış açısını ve bu kavramı toplumsal ve kültürel açıdan değerlendirdi.

Yavuz, ünlü Fransız şair Arthur Rimbaud’nun ‘sesli harf ve renkler arasında ilişki kuran’ ilk şair olduğunu söyledi. “Rimbaud’nun ‘Sesliler’ şiiri ‘A kara, E ak, İ al, U yeşil, O mavi’ diye başlıyor. Şiirin tüm dizelerini okuduğumuzda sesli harfleri neden o renklerle betimlediğini anlıyoruz.”

Hilmi Yavuz, kendi şiiri olan “Doğunun Gurbetleri” şiirini izleyicilerle paylaşarak, şiirinde nasıl bir sözcük-renk ilişkisi kurduğundan bahsetti. Şiirinde geçen “yaşam, acıdan kırmızıya / ölüm, hüzünden beyaza” mısralarında acı ve hüzün kavramını neden kırmızı ve beyazla tanımladığını anlattı.

“RENK HER KÜLTÜRDE FARKLI ALGILANIR”

Hilmi Yavuz, renk kavramının kültürden kültüre farklılık gösterdiğini ve Antropoloji’de renklerin evrensel algılanmadığını belirtirken Yeni Zelanda’yı örnek gösterdi. “Yeni Zelanda Maorileri, bizim kahverengi olarak tanımladığımız rengin her tonunu ayrı bir renk olarak görüyorlar.”

İzleyicilerden gelen soruları da cevaplayan Yavuz, neden “Türk Mavisi” teriminin kullanıldığı hakkındaki düşüncelerini de paylaştı. Türkiye’de ve dünyada birçok şairin, Türkiye’yi özel bir mavi ile ilişkilendirdiğini belirten Yavuz: “Türkiye bir Akdeniz ülkesi ve üç tarafı denizlerle kaplı bir deniz ülkesidir. “Türk Mavisi” kavramının da denizlerimizin maviliğinden geldiğini düşünüyorum” dedi.

Her cumartesi saat 15.00’te DYO Boya’nın YouTube sayfasından canlı yayımlanacak olan söyleşilerde birbirinden değerli konuşmacılar, mimariden seyahate, dünya mutfağından sanata, üzerinde yaşadığımız toprakların kültürel yapısının hayatımıza kattığı renklere kadar pek çok konuyu ele alacak.

Haber: Editör